سه‌شنبه 4 ارديبهشت 1403
 يك هنرپژوه: پيشينه هنري كشور در زمينه توليد گرافيك ناديده گرفته شده است بازگشت

عضو هيئت علمي دانشكده هنر دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: ايران سابقه‌اي چندهزار ساله در زمينه توليد تصوير دارد اما از اين سابقه فرهنگي و پيشينه هنري و كشور در زمينه توليد گرافيك ناديده گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومي سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر، منصور كلاه‌كج در همايش علمي اين جشنواره، مقاله خود را با عنوان «گرافيك معاصر ايران و آسيب هاي پيش رو» ارائه كرد.

كلاه‌كج در اين همايش مشكلات گرافيك ايران را در سه بخش مشكلات هويت در گرافيك ايران، مشكلات سازماني گرافيك و مشكلات برون سازماني براي گرافيك بيان كرد .

وي با تأكيد بر ضرورت هويت گرافيك ايران گفت: ايران سابقه‌اي چندهزار ساله در توليد تصوير دارد اما از اين سابقه فرهنگي و پيشينه هنري و تصويري موجود در گرافيك ايران كمتر استفاده مي‌شود.

اين هنرپژوه همچنين به استفاده بيش از حد از فونت لاتين در آثار و توليدات گرافيكي اشاره كرد كه اين موضوع هم در هويت گرافيكي ايراني نقش دارد.

كلاه كج همچنين گسترش نامتوازن رشته هاي گرافيك ، بي توجهي به نقش رسانه اي گرافيك و غالب بودن نگاه نقاشانه در آثار و ضعف توجه به گروه مخاطبان آثار گرافيكي را از ديگر مشكلات گرافيك ايران خواند.

وي همچنين ضعف مباني نظري و آثار منتشره و نبود بانك اطلاعات آثار گرافيك و عدم پايداري مجلات تخصصي هنري را از ديگر مسايل حوزه گرافيك ايران خواند.

عضو هيئت علمي دانشكده هنر دانشگاه شهيد چمران اهواز در پايان گفت: زبان تصوير زبان جهاني است حتي اگر نمادهايي در فرهنگ هاي مختلف در آثار گرافيكي باشد اين زبان تصوير مي تواند ارتباط با مخاطبان را برقرار كند. هويت ايراني براي گرافيك ايران ضرورت دارد كه متأسفانه كمتر مورد توجه قرار مي گيرد و از سوي ديگر به خاطر ضعف در تكنولوژي نقش مؤثري در معرفي گرافيك ايراني نداشته باشيم.

سومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر در رشته هاي نقاشي، پوستر، سفال و سراميك، عكاسي، نگارگري، كاريكاتور و خوشنويسي در تهران، 23استان، جزيره كيش و شش كشور تا 13 اسفند ماه ادامه دارد.

تاريخ خبر:  1389/11/26