سه‌شنبه 4 ارديبهشت 1403
 با معرفي برگزيدگان و تجليل از پيشكسوتان سومين جشنواره تجسمي فجر پايان يافت بازگشت
 

مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر شب گذشته با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی مدیر كل مركز هنرهای تجسمی فجر و سید عباس هاشمی دبیركل جشنواره به همراه جمعی از هنرمندان و پیشكسوتان عرصه هنر در تالار وحدت تهران برگزار شد.
مدیركل مركز هنرهای تجسمی در ابتدای این مراسم گفت: با بسته شدن دفتر سومین جشنواره تجسمی فجر از فردا دفتر چهارمین دوره گشوده خواهد شد و ما این بشارت را به هنرمندان می‌دهیم كه از فردا بزرگترین رویداد تجسمی كشور کلید می خورد. در جشنواره سوم نیز كمتر استاد، پیشكسوت و هنرمندی را می‌توان سراغ گرفت كه در شوراهای مختلف به نحوی حضور نداشته باشند و همراه جشنواره نباشند.
شالویی افزود: به یقین بدون حمایت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون امور هنري و اهتمام آن‌ها برای بالندگی این رویداد عظیم، جشنواره به ثمر نمی‌رسید. همچنین مقرر شده است اولین روز پس از اختتامیه حركت عظیم جشنواره فعالیت خود را از سر بگیرد و برای نخستین بار در مراسم اختتامیه جشنواره دبیر چهارمین دور را معرفی می‌کنیم. فراخوان چهارمین جشنواره نیز از فردا منتشر خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به حضور بین‌المللی رشته كاریكاتور در بخش بین الملل به افزوده شدن دو رشته عكس و گرافیك به رشته‌های بین‌المللی از چهارمین دوره خبر داد.
در ادامه این مراسم با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور هنري، مدير كل هنرهاي تجسمي و دبير كل جشنواره نشان عالی هنرهای تجسمی به هفت هنرمند به ترتیب در رشته‌های سفال و سرامیك، خوشنویسی، نگارگری، كاریكاتور، عكس، نقاشی و گرافیك به منیژه آرمین، جلیل رسولی، محمدعلی رجبی، بهمن عبدی، علی فریدونی، غلامعلی طاهری و محمد خزائی اهدا شد و پس از این شالویی از تلاش برای اهدای افتخار درجه یك هنری معادل دكترا به این هفت هنرمند خبر داد.

در ادامه مراسم سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی گفت: تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب كه "هیچ اندیشه ای تا در قالب هنر ریخته نشود، پایدار نخواهد ماند" سخن را به این سو می‌برد كه آنچه در قالب هنر ریخته می‌شود باید از جنس اندیشه باشد. استقبال صورت گرفته از جشنواره تجسمی فجر نیز باعث افزایش اعتبار آن شده است و شش هزار شركت كننده و 22 هزار اثر همزمان با برپایی جشنواره در 20 استان و 6كشور در كنار حضور پررنگ هنرمندان، نیازمند قدردانی از برگزار كنندگان این جشنواره است.
وی در پایان گفت: امیدوارم نام هنرمندان ما با حضور در بازارهای جهانی بیش از پیش بر سر زبان ها جاری شود و برای همه هنرمندان سال 90 را سالی پر از موفقیت‌های جهانی آرزو می‌كنم.

حسيني ادامه داد:تاريخ تطور هنرهاي تجسمي نشان مي دهد كه ديگر تنها چشم نيست كه هدايتگر هنرمند است. در امروز هنر ، ذهن و خلاقيت هاي ذهن نقش آفرين صحنه هنرمندي است.

هنر خود زبان تعريف از خود است، اگر به بازار مسگرانش بزند.

زيبايي ذاتي و نه آنكه عطار بگويد؛ هر چشمي را به سوي خود جلب مي كند. در عاليترين شكل آن مي توان گفت كه عوامش دل ببازند و خواص نرد تحسين به جوهر حاصل!

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود:هنر چون در خدمت باور باشد كسوت كرامت مي پوشد و گرنه هنر براي هنر به تعبير زنده ياد سيدحسن حسيني نردبان است براي نردبان!

تعبير زيباي رهبر عزيزمان كه : « هيچ انديشه اي تا در قالب هنر ريخته نشود پايدار نخواهد ماند.» سخن را به اين سوي سوق مي دهد كه آنچه در قالب هنر ريخته مي شود مي بايست از جنس انديشه باشد.

حسيني گفت: ايران اسلامي امروز عنان هنرش در كف انديشه هاي والايي است. خوشنويسي كه هم از آغاز ناز بر اهل راز مي فروخت و آنچه اندوخت ، سرمايه اعتبار اين ملت است . در زبانش جز كلام خدا و سخن انبياء و حديث اولياء و حكم شعرا نبوده است .

نقاشي ! كه طوافش جز بر كعبه عفاف نيست، الا قليلا ، آنگاه كه بر اصالت هنر اين سرزمينش انعطاف نيست!

نگارگري! كه كرشمه نازك قلمي هاي هزينه نازك انديشه ايراني است.

سفال و سراميك كه جلال و جبروت خانه خدا و مضجع پاك ائمه و اولياء و ساحت ملكوتي حرم علي بن موسي الرضا (ع) و اسرار دستهاي منزه و مكرم هنرمندان اين عرصه است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: گرافيك و كاريكاتور كه گرچه به قدمت گره نخورده است ليكن زلفي با تعهد گره زده است كه مخاطب را با هنري متفاوت روبرو مي كند.

عكاسي كه ميدان هنر تيزهوشي و تعهد هنرمند است.

خيال نگاري كه آنچه خوبان همه دارند به تنهايي دارد. و هنرهاي جديد نيز پا به عرصه حضور نهاده است.

از استقبالي كه صورت گرفته است به اعتبار بيشتر اين جشنواره مي توان اميدوار بود. 6 هزار شركت كننده با حدود 22 هزار اثر، برپايي جشنواره در 20 استان و 6 كشور، داوراني معتبر از كشورهاي صاحب هنر، همه و همه ، قدرداني از متوليان جشنواره را واجب مي سازد. از معاون امور هنري و مديركل هنرهاي تجسمي و نيز تمامي دست اندركاران سومين جشنواره كه به همت و حميت و حمايت ، هدايت آنرا تا اين منزل ، با نهايت درايت بعهده تعهد داشته اند به غايت سپاسگزارم و اميدوارم حق هنرهاي تجسمي و هنرمندان آنرا كما هو حقه ادا نمايند.

اميد كه نام هنرمند ايران اسلامي را باحضور در بازارهاي جهاني بيش از پيش بر سر زبانها اندازيد و دست به جايگاهي بيازيد كه شايسته اين مردم است.
در پایان این مراسم و پیش از اهدای جوایز حكم دبیری چهارمین جشنواره تجسمی فجر توسط سید عباس هاشمی به محمدعلی رجبی داده شد و رجبی به عنوان دبیر چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شد.

همچنين در اين مراسم از ميشل؛ ست بون عكاس فرانسوي انقلاب تجليل شد.

سيد عياس ميرهاشمي؛ دبير كل سومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر در اين مراسم بيانيه شوراي هنري را خواند: هنرهاي تجسمي، تجسم آرمان ها و آرزوهاي يك ملت و نماينده تفكر و احساس جامعه اي است كه تمام خواسته هايش را در قالب ايده هاي جاودان آن نقش ميزند.

هنرهاي تجسمي، پيام زنده هنرمنداني است كه به نمايندگي از نسل خود نقش آفريني مي كنند تا از وراي تاريخ با نسل هاي پس از خود به گفت و گو نشينند و همه اين ها وقتي سخن از كشور سرافرازي چون ايران به ميان مي آيد، نقش و جلوه اي ديگرگونه مي يابد، چرا كه در اين سرزمن و در دقيقه اكنون ، هنرهاي تجسمي بازتاب ايده ها و تفكراتمعنوي انسان هاست. از همين رو تقارن جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر با جشن پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي نه يك انتخاب و اتفاق ساده، بلكه رويداد بزرگي است كه از همنوايي آرمان هاي مقدس انقلاب با هنري ناب و متعالي حكايت مي كند.

ميرهاشمي در ادامه اين بيانيه گفت: اكنون اين تقارن را به فال نيك مي گيريم و به اين بهانه و از رهگذر برگزاري اين رويداد هنري، به تماشاي زيبايي تمامي رشته هاي هنر تجسمي مي نشينيم تا بزرگان هنر را ارج نهيم و روندگان راه را به ادامه گام هاي بلند و استوارشان دلگرم كنيم.

دفتر سومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر با توشه اي از تجربه دودوره گذشته وزانتي افزون گشوده شد تا با نگاه فراگير، اغلب رشته هاي تجسمي و هنرمندان ارجمند اين عرصه را دربرگيرد و از يك سو، ساماندهي روند هنرهاي تجسمي را در پي داشته و بر حفظ هويت فرهنگي و عناصر ناب تصويري در آثار تجسمي تاكيد كند.

در ادامه اين بيانيه آمده است: رشد و كيفي آثار، افزايش برنامهها و بخش هابي متعدد جشنواره، توجه به اصل تمركززدايي از پايتخت ومشاركت بيش از استان كشور، حضور در 6كشور دنيا و توجه مجامع بين المللي، نويد مي دهد كه جامعه هنر تجسمي باتوان و توشه اي قابل توجه آمده است تا برگ زرين ديگري در تاريخ هنرهاي تجسمي كشور رقم بزند.

شوراي برگزاري، شوراي هنري و هيات داوران لازم مي داند كه هنرمندان، استادان، كارشناسان، منتقدان و متوليان فرهنگي و هنري را دعوت كند تا به بهانه برگزاري اين رويداد بزرگ، به سه نكته برآمده از اين جشنواره توجه ويژه اي داشته باشند.

-اين جشنواره معرف آخرين تلاش، جست و جوها و پژوهش هاي هنرمندان، طي سال هاي اخير است و طيف وسيعي از هنرمندان در آن حضور دارند.

-سياست هاي ملي، نقش تعيين كننده اي در به سامان رسيدن رشته هاي هنري دارند و اهداف متوليان هنري مي تواند مسير رو به رشد هنر را مديريت و راهبردي كند و هر چه اين اهداف و سياستها مبتني بر شيوه هاي كارشناسانه باشد، به همان نسبت بر اين روند تاثيرگذار خواهد بود.

-بررسي چهره موجود هنرهاي تجسمي معاصر و توجه به تغييرات ريشه اي در سيستم آموزش هنر كشور را مي توان از عوامل مهم و تاثيرگذار در رشد هنرهاي تجسمي معاصر ايران دانست كه از منظر شوراي هنري و هيات داوران، متوليان فرهنگ و هنر و آموزش عمومي و تخصصي كشور مي توانند نقش انكارناپذيري در جهت دهي و ارتقاي آن داشته باشند.

پخش فيلم جشنواره و فيلم هفت هنرمند پيشكسوت در هفت رشته، اجراي موسيقي اركستر مجلسي نياوران از برنامه هاي اختتاميه سومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر بود.

در اين مراسم هنرمنداني ازجمله قباد شيوا، محمود جوادي پور، احمد اسفندياري، نصرالله افجه اي، محمد سلحشور، جليل رسولي، بهمن عبدي، غلامعلي طاهري، مجيد مهرگان، حسن بلخاري، عليرضا كريمي صارمي، محسن راستاني و ...، سفراي ژاپن، اتريش، تركيه و ميهمانان كشورهاي صربستان، فرانسه، سوريه و كويت و اتريش حضور داشتند.

به برگزیدگان این جشنواره در سه سطح، سوم؛ دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال، نفر دوم؛ دیپلم افتخار و 30میلیون ریال و نفر اول؛ طوبای زرین، دیپلم افتخار و مبلغ 40 میلیون ریال اهدا شد.
برگزیدگان در رشته‌های گوناگون به این شرح اعلام شد

برگزيدگان سومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر 1389

خوشنويسي

نستعليق:

تقدير: مصطفي عابديني، سليمان ميري، غلامرضا فيروزي، ليلا سفيديان، سيد مهدي علوي

سوم: سيد پيمان سادات نژاد ( ديپلم افتخار+ 20 ميليون ريال)

اول: ( مشترك با تقسيم جايزه 1و 2): حميد جعفري و سيدحيدر موسوي( ديپلم افتخار + هر كدام 35 ميليون ريال)

خط نقاشي:

تقدير ويژه: محمدسعيد نقاشيان، كيوان مكري، مجتبي زماني، علي تن، سپيده مشايخي،

عليرضا آستانه( به پاس احيا و بازخواني خط ناخني) ( لوح تقدير+ 10 ميليون ريال)

شكسته نستعليق:

تقدير: بهادر پگاه، غلامرضا گوران، مهدي خمسه، راضيه فولادي سپهر، ذبيح اله لولويي مهر،

سوم: (مشترك): ميثم سلطاني و شهرام روحي ( ديپلم افتخار+ هر كدام 10 ميليون ريال)

دوم: رضا اميني ( ديپلم افتخار + 30 ميليون ريال)

اول: مصطفي رضايي ( تنديس + ديپلم افتخار+ 40 ميليون ريال)

كاريكاتور

بخش كارتون موضوعي:

تقدير: جئتت كوئستانا ( اندونزي) ، هيكابي دميرچي ( تركيه)، توسوبوركوويچ ( صربستان)، شهرام رضايي ( ايران)، مجيد اميني( ايران)

نفرات برگزيده: احمت آيكانات ( تركيه) ( تنديس+ ديپلم افتخار+ 1000 يورو)، ناصر مقدم ( ايران) ( تنديس+ ديپلم افتخار+ 1000 يورو)، آرس ( كوبا) ( تنديس + ديپلم افتخار+ 1000 يورو)

بخش كاريكاتورچهره:

تقدير: تورسيوس( اسپانيا)، گيلمار ( برزيل)، وحيد جعفري( ايران)، عليرضا باقري( ايران)، آچيل سوپربي( ايتاليا)

نفرات برگزيده: هادي طبسي( تنديس+ ديپلم افتخار+ 1000 يورو)، ادواردو باپتيستائو ( برزيل) ( تنديس+ ديپلم افتخار + 1000يورو)، پوريا هادي زاده ( ايران) ( تنديس+ ديپلم افتخار+ 1000 يورو)

عكاسي

تقدير: ساسان جوادنيا، محمد محمد علي پور، علي اميرفخريان، سيد اسماعيل موسوي بهرام آبادي،

سيد مهدي اميري دشت بياض

سوم: مهدي رضوي ( ديپلم افتخار + 20 ميليون ريال)

دوم: حسين نوشير( ديپلم افتخار+ 30 ميليون ريال)

اول: قاسم شيشه گري (تنديس + ديپلم افتخار+ 40 ميليون ريال)

نقاشي

تقدير: رشيد خمارلو، حسين شيخ عليشاهي، سارا قاضي اسدالهي، مريم عاشوري برمچه، فرشته محسني

تقدير ويژه با تقسيم جايزه سوم و دوم به 5 نفر و هر كدام (ديپلم افتخار + 10 ميليون ريال): فريبا رجب پور، مهري ندريان، سيد مهدي ريحاني كاظمي، اردوان منظم ، بهناز عبدالله پور

هيچ اثري شايسته دريافت جايزه اول و برگزيده نبود و جايزه آن به دو نفر اهدا شد: ( ديپلم افتخار+ 20 ميليون ريال) : روح الله طامهري، علي احمدي پيروز

نگارگري

نقاشي ايراني:

تقدير: مريم ميرزائيان، مريم ميرصدرايي، جعفر فتاحي، حمدا... كتال، مهرداد صدري

سوم: ( مشترك) : محمد ابراهيم مرادي، سارا آقاميري ( ديپلم افتخار+ هر كدام 10 ميليون ريال)

دوم: فرنگيس يادگار ( ديپلم افتخار + 30 ميليون ريال)

اول: اميرحسين آقاميري ( تنديس + ديپلم افتخار + 40 ميليون ريال)

تذهيب:

تقدير: عسگر مرادي، نفيسه اميراحمدي،

سوم: ( مشترك): مهدي ايراني، بهرام مهربان كردستان ( ديپلم افتخار + هر كدام 10 ميليون ريال)

دوم: مهرداد راستين ( ديپلم افتخار + 30 ميليون ريال)

اول: رحيم چرخي ( تنديس+ ديپلم افتخار+ 40 ميليون ريال)

گل و مرغ:

تقدير : مهدي ايراني

سوم: (مشترك): رعنا شريلو، پروين مبين علي( ديپلم افتخار + هر كدام 10 ميليون ريال)

دوم: رويا حسن كازروني( ديپلم افتخار+ 30 ميليون ريال)

اول: محمدرضا آقاميري( تنديس+ ديپلم افتخار+ 40 ميليون ريال)

سفال و سراميك

تقدير: مجتبي ضيايي يوسف آباد، سميرا حيدر بگي، سيد ايمان موسوي بروجني، تهمينه محبي، رضوان رسولي، افهام مشهور، سيد يونس خان بيگي

سوم: احسان عزيزي( ديپلم افتخار+ 20 ميليون ريال)

دوم: حسن شاملو ثالث( ديپلم + 30 ميليون ريال)

اول: معراج نورمحمدي( تنديس+ ديپلم افتخار+ 40 ميليون ريال) براي مجموعه آثار

پوستر

تقدير: مسعود آقايي، حسين ( اشكان) قازانچايي

مريم آزادي سليمانيه، ايمان يزدان پژوه، محمد اردلاني، حمزه قنبري، محمد حسين قلي پور

سوم: علي اكبر معتمديان (ديپلم افتخار+ 20 ميليون ريال)

دوم: رمضان علي زابلي (ديپلم افتخار+ 30 ميليون ريال)

اول: عاطفه شيد مؤدب (تنديس+ ديپلم افتخار+ 40 ميليون ريال)

14/12/1389

تاريخ خبر:  1389/12/14